Uskaltaako disruption kourissa pyörivään pankkiin tulla töihin?


Pankki on instituutio, jolla on satojen vuosien historia. Suomalainen osuuspankkitoimintakin on jo toista sataa vuotta vanhaa. Pankkitoiminta ei kuitenkaan ole pölyttynyt, vaan se on aina ajankohtaista ja juuri nyt ehkä dynaamisempaa kuin koskaan.

Fintech on muotisana, joka pyörii taajaan talousjulkaisuissa ja -uutisissa. Yleisesti sillä tarkoitetaan finanssipalveluihin erikoistuneita kasvuyrityksiä eli start-upeja. Vuonna 2014 näihin yrityksiin investoitiin globaalisti 12 miljardia Yhdysvaltain dollaria, joka on aika paljon! Start-upien lisäksi pankkien apajille tunkevat globaalit teknologiajätit Googlea ja Applea myöden. Fintech-yritykset hyödyntävät digitaalista teknologiaa ja haastavat perinteiset pankit kyseenalaistamalla olemassa olevat liiketoiminta- ja palvelumallit. Samaan aikaan kuluttajat eli asiakkaamme ovat tottuneet digitaalisten palveluiden käyttöön muilla toimialoilla ja odottavat samaa käyttökokemusta myös pankkipalveluilta. Pystyvätkö perinteiset pankit enää palvelemaan asiakkaitaan – ja tarvitaanko pankkeja enää lainkaan?

Haasteet työn suola

Juuri tästä syystä pankki on mielenkiintoinen työpaikka. Meillä OPssa digitalisaatio ja disruptio otetaan tosissaan. Muutostarve on tunnistettu ylintä johtoa myöten, strategia on juuri päivitetty ja toimenpiteet käynnistetty. Lähtökohdat muutokseen Euroopan vakavaraisimmassa ja hyvää tulosta tekevässä pankissa ovat hyvät. Kiihdyttämön kautta teemme paljon yhteistyötä start-upien kanssa. Kehitämme uusia liiketoimintoja täydentämään ja jopa syrjäyttämään nykyisiä tulovirtoja. Lisäksi muokkaamme jatkuvasti tapaamme toimia ja palvella asiakkaitamme entistäkin paremmin. OP on Suomen mittakaavassa suuri toimija mutta globaaleihin pankkeihin verrattuna kuitenkin pieni, joten muutoksen vaikeusaste lienee keskinkertainen. Ratkaisevassa asemassa ovatkin ihmiset, jotka muutoksen tekevät.

Dynaaminen työyhteisö

Työyhteisö OPssa on mielenkiintoinen sekoitus piinkovia pankkialan ammattilaisia sekä muilta toimialoilta tulleita huipputyyppejä, kuten esimerkiksi palvelumuotoilijoita, business designereita, koodareita, liiketoiminta-arkkitehteja ja muita asiantuntijoita. Työpäivissä onkin ehkä juuri siksi positiivista dynamiikkaa, kun ratkaisuja haetaan monista eri näkökulmista. OPssa Tuote- ja palvelukehityksessä nyt kohta vuoden työskennelleenä olen huomannut synergian: miten erilaiset osaamisalueet täydentävät toisiaan, ymmärrys kasvaa ja ratkaisuja syntyy, vaikka välillä tietysti on myös mutkia matkassa.

Elämme parhaillaan yhtä pankkitoiminnan historian merkittävintä ajanjaksoa. Digitalisaatio muokkaa toimialaa samoin kuin se on jo muokannut mm. media-alaa ja musiikkiteollisuutta. Digitalisaation vaikutus pankkitoimintaan saattaa olla suurin sitten kaksinkertaisen kirjanpidon keksimisen 1200-luvun Firenzessä. Samalla kirjoitamme uutta lukua OPn yli 110-vuotiseen historiaan. Itseäni ainakin motivoi olla mukana tämän mittakaavan muutoksessa ja ammentaa siitä kokemusta ja oppia työelämääni jatkossa. Jos tunnet samoin, niin rohkeasti mukaan vaan!

***

Kirjoittaja: Jani Ristimäki

Kirjoittaja on tiimipäällikkö Vähittäispankin tuotteissa ja vastaa maksamisen tuote- ja palvelukehityksestä. Hän on kiinnostunut digitalisaatiosta ja sen vaikutuksista kuluttajien käyttäytymiseen, yritysten liiketoimintamahdollisuuksiin sekä yhteiskuntaan.